Celý listopad je možný poslech Matrix Audio a nákup za výhodnou cenu na showroomu.

Kef Blade Two Meta pouze v Lepší Zvuk na showroomu k poslechu.

Sonodyne SRP 202

Sonodyne SRP 202

Přestože Indie patří mezi nejlidnatější státy světa, přestože tamní univerzity nabízí velmi vysokou úroveň technického vzdělání a přestože historicky je hudební tradice (byť s poněkud neevropským citem pro barvy a harmonie) na tomto subkontinentu obrovská, kupodivu je indických výrobců high fidelity jako pověstného šafránu. Nicméně už od konce 80. let vyrábí v Bombaji a Kalkatě minimálně na místním trhu velmi populární značka Sonodyne.

Dlouhou dobu nicméně značka fungovala hlavně jako OEM dodavatel profi systémů, začátek 21. století pro značku znamenal prozkoumávání světa domácích instalací jako byla domácí kina a teprve druhá dekáda zformovala jejich katalog domácího ozvučení tím směrem, jaký vidíte dnes - tedy směrem k převážně aktivním koncepcím.

V katalogu Sonodyne nicméně najdete třeba i základní portfolio elektroniky - mají dokonce i 7.2 procesor, integrovaný zesilovač, předzesilovač nebo D/A převodník. V katalogu jsou ale i aktivní subwoofery, soundbary, je tu i dvojice řad vcelku ordinérně vypadajících pasivních reprosoustav základní kategorie.

 

Sonodyne SRP 202 front

 

To zásadní jsou ale reprosoustavy aktivní - ostatně i proto se tato řada jmenuje Reference. Hodně z vyšších modelů ctí i přes zaměření na domácnost stále spíše studiovou estetiku (nebo minimálně nikoliv evropské estetické hodnoty). Základní modely SRP 200 jsou nicméně někde na půl cesty, jde o esteticky přijatelné deriváty studiových zařízení.

Kompaktní aktivní reprosoustavy SRP 202 jsou druhým nejnižším modelem z katalogu, ale přesto nejde papírově o žádná ořezávátka. Ozvučnice je složená ze dvou polovin a celá z litého hliníku, tudíž nesmírně odolná vibracím i hrubšímu zacházení. Pevnosti i odolnosti napomáhají také zaoblené tvary. O velmi solidní pevnosti vypovídá i hmotnost 4,4 kg při výšce 23,2 cm, šířce 16 cm a hloubce 15,5 cm. Aby bylo domácímu zaměření učiněno zadost, můžete si pořídit SRP 202 bílé, černé nebo zářivě červené.

 

Sonodyne SRP 202_3

 

Vpředu se v mělkých zvukovodech a za hustými mřížkami skrývá středobas a tweeter, dole pod nimi se otevírá nevelký stěrbinový bassreflex, po jehož pravé straně je spínací kolébka a po pravé kolečko, kterým můžete jemně regulovat hlasitost a sladit si tak případně nestejné poslechové vzdálenosti a podobně.

Zezadu jsou SRP 202 přeci jen výrazně technické - šrouby v rozích, obdélníkový otvor s přepínači, kde můžete regulovat útlum basu pod 100 Hz nebo energii středobasu i vysokotónového měniče, tak jak je to běžné u profi řešení.

 

Sonodyne SRP 202_4

 

Poměrně hluboko ve výkrojích u spodní hrany ozvučnice se skrývá napájecí zásuvka i analogové vstupy - je tu jak XLR, tak RCA vstup. A to je vše - účelnost, přímočarost, nekomplikovanost.

Uvnitř kompaktní ozvučnice tepe zesilovač v klasické třídě A/B - dokonce pro každý měnič jeden, sdílí spolu jen toroidní transformátor. Souhrnný výkon bez bližší specifikace je 50 Wattů, což s ohledem na rozměry bude stačit.

 

Sonodyne SRP 202_5

 

O nejvyšší tóny se stará měkká hedvábná kopulka o průměru 2,6 cm, je tu plné magnetické stínění, v pohonu najdete neodym a vpředu zvukovod spočítaný pro dosažení linearity mimo přímou osu. Středy a basy řeší kónická membrána CURV (což je prakticky kevlar). V toleranci -3 dB nabízí SRP 202 frekvenční rozsah 75 - 22 000 Hz, v toleranci -10 dB si pak sáhne až na 65 Hz, což je s ohledem na velikost velmi realistický slib. Přechodová frekvence je nastavená na 3 000 Hz.

Sonodyne SRP 202 jsme měli možnost poslouchat proti podobně koncipovaným Acoustic Energy AE1 Active a to přes ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, Naim Nait XS / Naim FlatCap XS a nebo přes výstupy OPPO UPD-205 nebo Marantz ND8006. Zkoušeli jsme i filtraci pomocí IsoTek EVO3 Titan i EVO3 Genesis (což žádné zásadní výsledky nepřineslo, byť rozdíl pochopitelně cítit byl), zkoušeli jsme i různá nastavení chování reprosoustav - základní signatura zůstává spořádaně stejná a je to tak opravdu funkční nástroj pro dosažení optimální reprodukce i v atypických podmínkách.

 

Sonodyne SRP 202_7

 

Basové lince v "The Hunter Gets Captured by the Game" od Massive Attack ("Batman Forever" | 1995 | Atlantic | 7567-82759-2) udělily Sonodyne spíše jen lehký náznak objemu a důrazu, takže pokud máte rádi zvuk plný a s pocitem hutnosti, subwoofer je nutným doplňkem. Nicméně bas je poměrně přesný a díky aktivní koncepci a celkovému "rovnému" naladění dobře čitelný, nepřehnaný a férový vzhledem k proporcím ozvučnic, membrán i cenovek.

Hlas Diany Krall ve "Walk on by" ("Quiet Nights" | 2009 | Verve | 0602517981256) byl vlastně už pěkně čistý, s lehce hebčím dotykem, právě tak jak je zachycený na nahrávce. Prezentace SRP 202 je velmi solidní, dobrá čitelnost, žádné přehánění, žádné upejpání, prostě všechno je tak akorát - informativní, rovné, nekomplikované a spořádané. Je to trochu přímý zvuk, jasně vyjadřující i limity nahrávky, žádné načančání, žádné "hezké" ladění, ale přesto už vnímáte klid, se kterým reprosoustavy předávají to, co jim posíláte, aniž by do toho vlastně příliš vstupovaly.

 

Sonodyne SRP 202_8

 

Ani nejvyšší tóny v "Indigo Dreamscapes" DeJohnetta, Methenyho, Hancocka a Hollanda ("Parallel Realities Live..." | 1993 | Jazz Door | JD1251/52) nejevily jakékoliv známky nevyrovnanosti - cinkátní bylo energické, znělé, ale přesto precizně integrované do hudebního celku, bez nacinkanosti i bez pocitu nedostatečného objemu. SRP 202 hrají napříč pásmy (s logickým basovým omezením) pocitově "rovně", až je to trochu strohé a hodně civilní, zato však přirozené a nepřibarvené. Jednotlivé tóny činelů pak v rámci své třídy umí SRP 202 pěkně, konkrétně oddělit. Není to jemný zvuk, ale ani agresivní - Sonodyne hrají, dalo by se říct, "tak akorát" nebo chcete-li "neutrálně".

Přestože výkon nějakých 25 Wattů na každý měnič a velikost ozvučnice neslibují žádné dynamické bakchanálie, v kontextu své cenové hladiny nabízí SRP 202 dostatečně živou dynamiku a výbušnost, aby i Straussův "Radeckého pochod" ("Dynamic Experience Classics Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS6111139) působil důstojně. Popravdě, právě v dynamice jsou s ohledem na svou velikost SRP 202 velmi dobré, snad právě i díky sladěné vestavěné elektronice. Pravda, energie poměrně rychle uvadá se čtvercem vzdálenosti, ale asi byste ani nečekali, že by takhle malé reprosoustavy měly mít makrodynamickou drtivost na třímetrové vzdálenosti. Na stole nebo v malé místnosti ale budou ok.

 

Sonodyne SRP 202_9

 

Na v zásadě jednoduché "Puer natus est nobis" v podání benediktýnských mnichů z kláštera Santo Domingo de Silos ("Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725) bylo cítit, že SRP 202 se snaží být informativní, ale zároveň nepřekračovat meze realističnosti a přesnosti, což je snad tak trochu odkaz na studiové / profi kořeny výrobce. Běžné monitory bývají pro domácí poslech příliš přímé, tyto Sonodyne ale fungují s trochou té potřebné kultivovanosti, takže nic nezdůrazňují, zvuk je pěkně čitelný a i když vám nevydělí z masy sboru jednotlivé zpěváky nebo vás nenechají úplně snadno zaslechnout to tichoučké echo velkého nahrávacího prostoru v pozadí, udržují pocit organizovanosti a srozumitelnosti bez nějakého nucení či nervozity, což je dlouhodobě příjemná charakteristika.

SRP 202 mají také schopnost slušně poskládat hudební scénu a i když nehrají tak dopředu a holograficky jako třeba některé koncentrické konstrukce, Mingusova "Flamingo" ("Tijuana Moods" | 2000 | BMG France | 74321749992) měla dobré ukotvení pravolevého prostoru i s náznakem předozadního rozložení, nástroje byly férově lokalizované a i když je to celé samozřejmě poněkud zmenšené, je to přehledné a ze vzdálenosti tak 1,5 metru to prostě funguje. Navíc to co Sonodyne slibuje, tedy dobrou čitelnost i při poslechu ne přímo zepředu, to skutečně funguje a nemusíte se tak bát při poslechu pohnout.

 

Sonodyne SRP 202_10

 

Takže co se děje, když chcete jen tak poslouchat muziku? Většina studiových nebo "skoro-studiových" řešení podobného typu klade důraz spíše na zvuk než na hudbu; SRP 202 také vlastně nejsou nijak zásadně muzikální, ale ani úplně strohé. "The Queen and the Soldier" Suzanne Vega ("Tried and True - The Best of" | 1998 | A&M | 540 945-2) byla - a to už se trochu opakujeme - právě tak akorát. Čistá, ale ne studeně technicistní, přehledná, ale ne zdůrazněná, organizovaná a pod kontrolou, ale ne tlačená kupředu. Je to prostě blízko ideálu neutrální reprodukce.

Sonodyne SRP 202 jsou solidní aktivní reprosoustavy, takové trochu zjemněné studiové nástroje, které ale vlastně budou doma fungovat obstojně a komfortně. Na jejich vzhledu je pořád vidět, že jejich účelem není váš interiér ozdobit, ale zpracování a odolnost to snad mohou vynahradit. Potěší i možnost lehce doladit jejich projev, takže i dejme tomu nesymetrické umístění v prostoru můžete lehce kompenzovat. Skvělé pak je, jak vyrovnaně SRP 202 hrají, byť hlubší bas prostě nemají a mít ani nemohou. Je to nekonfliktní, dobře fungující zvuk, přehledný, trochu (ale nepříjemně moc) technický, zato však spořádaný a klidný. Pokud je přímost a vyrovnanost, tedy teoretický hifistický ideál, vaším cílem a pokud máte nějaký šikovný zdroj signálu s regulací hlasitosti, můžete si do menších prostor či na stůl pořídit solidní ozvučení za solidní peníze.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

 

Sonodyne SRP 202_11

 

Na naměření křivce frekvenční odpovědi je znát, že Sonodyne má kořeny v profesionálním ozvučení - zjevným cílem tu tak je plochá křivka, v reálu samozřejmě ovlivněná interakcemi s běžným prostorem. Celkově ale nelze - zejména v této cenové kategorii - absolutně nic namítat proti celkové vyrovnanosti, která v pásmu 75 - 20 000 Hz dosahuje tolerance pouhých +/- 2 dB. Je pravda, že i s ohledem na velikost reprosoustav je jasné, že prudký pád pod 70 Hz bude potřeba případně doplnit subwooferem. V reálu nicméně SRP 202 "měří" lépe než výrobce slibuje a snad jen lehký útlum ve vokálním pásmu by možná být nemusel. Obecně ale nelze říct za dané peníze křivé slovo.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ × ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

--- --- --- --- ---

KLADY

+ bytelnost

+ frekvenční vyrovnanost

+ velmi dobrá čitelnost

+ možnost doladit hlasitost každého kanálu

+ možnost doladit frekvenční průběh každého kanálu

ZÁPORY

- vzhled není úplně "domácí"

- zvuk je trochu suchý a technický

--- --- --- --- ---

Pro Lepší Zvuk zpracoval Daniel Březina 20 dubna 2018